2010-11-30

Allt jag föraktade när jag var liten är en del av mig..

Hur många gånger har jag och mina kompisar skrattat åt 'hemmafru' och 'bullmamma'. Hur många gånger uttryckte vi vårat hat mot dansband när någon frågade vad vi gillade för musik (vad som helst förutom dansband).

Jag sitter i skrivande stund och lyssnar på Arvingarna efter att ha haft en liten strof på repeat i huvudet sen förra måndagen. På måndagar dansar jag nämligen bugg. Än så länge utan David, men så fort han kommer till Sthlm på heltid (troligen i vår) så ska vi börja tillsammans. Men det är fruktansvärt kul och dansbandsmusiken hör till. Jag kom på mig själv igår att sjunga samtidigt som jag dansade.

Igår efter optikerbesöket gick jag på klappjakt. Och kom över en bok till mig själv. Hemmafru 2.0 Jag har nämligen, den senaste veckan, känt ett behov av att köpa gjuteväv, nålar, stickor och garn. Jag vill sticka nya raggsockor och grannen vår ska virka en mössa åt mig så jag är varm om huvudet i vinter. Imorgon ska vi på 'utflykt' till garnaffären. Och skulle det inte vara på plats att brodera en julbonad? Jag gjorde egen pepparkaksdeg och vi bakade pepparkakor förra helgen, nu i helgen hade jag gjort pepparkakshusdeg så vi kunde baka huser (blev ett lusthus i pepparkaka, snett och vint, men trevligt ändå). Jag kommer på mig själv med att köpa piffigt pynt hem för att det är trevligt. David trodde jag fått dille på ljus ett tag för att vi hade värmeljus, blockljus, ljusstakar osv överallt.

Jag undrar hur det blir när jag slutar plugga, ger jag upp det hela eller kommer jag terapeutiskt knåda surdegsbröd på helgerna och gå runt i negligé ocg vänta på att karln i huset kommer hem och bekräftar mig? Värt att tänka på.

Inga kommentarer: