2010-02-04

Magen

Jag har gjort framsteg. Gick in i väggen oktober 2008, då hade magen strulat mycket sen juli 2008. I samband med magstrulet eskalerade mina födoämnesallergier och jag fick sluta som kock. Efter många tester, mediciner och gastroskopier, vävnadsprov etc så fick jag domen IBS, eller Irritable Bowl Syndrome. Då fick jag avstå från många födoämnen för att se om min mage kunde processera det hela.
Det var:
Sura drycker (kaffe/juice)
Alkohol
Syrade mjölkprodukter (yoghurt, créme fraiche, färskost etc)
Övriga sura livsmedel (vinäger, citron osv)
Kött (rött kött och fläskkött)
Fet mat
Stark mat
Hårt stekt mat.

Magen blev lite bättre med allt det där, och jag började testa livsmedlena ett efter ett för att se vad jag klarade. Så under en väldigt lång period (nästan ett år) har några livsmedel funkat som jag fick avstå ifrån tidigare. Men om jag äter dem flera dagar i rad blir det knepigt. Men en sak min mage inte klarar är köttet, kaffet och alkoholen. De andra går bra i måttliga mängder.

Hur som, i oktober 2009 fick jag candida. En vaginal infektion som har vägrar ge med sig, har provat alla läkemedel man kan få och ingenting har funkat. Tillslut fick jag reda på (via alternativmedicinen) att det är för att jag har det i tarmen som jag aldrig blir av med det. Så jag forskade och hittade att Christina Weldero (hon som gör tarmsköljningar på deltagarna i TV3s 'Du är vad du äter') gör tarmsköljningar och det hjälpt många med candida och IBS när inget annat hjälpt.

Så lätt desperat bokade jag en tid hos henne och har i 3 timmar varit med henne idag, och i 2 timmar fått tarmsköljning. Hon utövade kinesiologi
och konstaterade vad som var fel på mig. Var jag har kroppslig och mental obalans. Tyckte det var jätteläskigt, för det hon talade om för mig var ju precis det jag haft besvär med. Med hjälp av de metoderna fick hon fram vilka örter som det ska göras dekokt på, och hur länge jag ska inta dessa, hur ofta och hur mycket. Hon talade också om för mig att jag har en parasit i tunntarmen som hon inte får bort med tarmsköljning utan det är det örterna ska råda bot på. Under tiden (eller kanske för resten av livet) har jag intolerans mot andra födoämnen än tidigt nämnda.

Jag får (fortfarande) inte äta nötkött/fläskkött, kaffe eller alkohol.
De nya sakerna är mjölkintolerans (inte laktosintolerans eller mjölkproteinallergi, utan intolerans mot de hormoner som finns i fodret korna äter för att producera mer mjölk) och havreintolerans. Jag får heller inte äta vitt socker eller vitt mjöl. Det är mat för parasiten och jag vill ju svälta ihjäl den och få den att inte vilja leva kvar i min kropp.

Så, när vi ska till Kläppen v.9 kommer detta bli meck. Jag har ju fortfarande mina allergier (de som riskerar att ge mig anafylaktiska chocker; skaldjur, nötter, mandel, kiwi) och Davids mindre kusiner kommer vara med, och barn äter ju inte samma saker som vuxna. Och de saker jag fortfarande inte vet om jag klarar av, testas enkelt med kinesiologi.

Därför tänkte jag skriva en liten lista för mig själv, eller kanske för omvärlden, på det jag inte klarar och vilka substitut som finns.

Alla komjölksprodukter

Istället ska jag ersätta detta med sojaprodukter. Det finns sojaost, sojamjölk, sojadryck, sojagrädde, soygurt (motsv. yoghurt), sojavisp (typ vaniljsås), sojaglass. Troligen en fruktansvärd massa annat också.

Produkter på vitt mjöl (vete/durumvete)
Pasta kan jag, troligen ersätta med glutenfri pasta, eftersom de inte innehåller vetemjöl utan bara rismjöl, majsmjöl och potatismjöl. Detta är dock inte testat ännu. Polenta funkar utmärkt, både som ersättning för pasta men även för havregryn.

Tror bulgur och quinoa ska fungera, inte heller testat. Potatis borde också fungera bra. Men inte i för stora mängder, de är ju trots allt kolhydrater som parasiten trivs med.

Vitt socker
Är inte helt säker på vad jag kan äta istället för vitt socker som sötningsmedel. Kanske inte alls. Alternativt sötningsmedel. Det visar sig!

Rå fisk
Gravad, kallrökt, färsk fisk måste frysas 3 dagar innan jag äter den. För att var tredje fisk innehåller parasiter, och jag vill ju inte få tillbaka dem, eller fler!

I övrigt fick jag ett till kosttillskott i pulverform att äta varje kväll. Och om magen kör ihop sig ändå, ska jag dricka ett te som heter Fitne för att få igång metabolismen och tarmverksamheten.

Det blir lite pyssel att ställa om sig, men det går nog.

Inga kommentarer: