2010-01-11

Första dagen på mitt nya liv

När jag fyllde 19 i december så skrev jag in mig på arbetsförmedligen. Inte ett upplyftande sätt att fira födelsedagen på kanske. Hur som skaffade nyss en jobbcoach och har även hoppat på en jobbsökarkurs. Idag var första kursdagen. Den var rätt intetsägande, han malde på länge och väl utan att vi fick interagera med det han skulle lära oss. Learnig by doing fick vi vänta med, trots att det var basic fylleriövningar.

Det pratades om att man ska vara beredd att flytta. Flytta? Hur då? Kostar pengar, pengar man inte har om man är arbetssökande, och framförallt inte om man är arbetssökande, under 20 och har sambo med redig lön. Hur tänkte de då? Och det kanske inte passar med ens familjesituation. Jag kan inte flytta för att han har de jobb han vill ha. Visst, i veckorna kvittar det var jag är i förhållande till honom. Men om han har matkostnad i veckorna, och jag med, samt en hyra för min del och en för oss bägge här hemma och sen en resekostnad för min del. Det blir lite svårt att lösa.

Kände dessutom inte mig jättemotiverad med tanke på att mitt problem med att mina livsmedelsallegier numera hindrar mig från att fortsätta som kock tydligen var väldigt avskräckande. Mer problem för honom än möjlighet.

Är det detta jag betalar skatt till när jag väl jobbar?
Att de som går ut gymnasiet, 18-19 åringar, och blir arbetslösa. Får inget ekonomiskt stöd från a-kassa/alfakassa. Socbidrag får man bara om man är fattig. I dagens Sverige ska man antingen vara barskrapad och fattig för att få ekonomisk hjälp.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Vad roligt att du har börjat blogga jag kommer bli en trogen läsare :)
Länge sen vi sågs!Alldeles för länge sen! Måste ta igen massa tid snart. Saknar dig!

Diraal sa...

Jag har bloggat förr, men det var jättelänge sedan, så jag dammade av bloggen och gjorde om den! Den ska så småningom få ny design och så när David har tid att hjälpa mig!