2010-03-23

Hit men inte längre

Jag är nyss hemkommen från ett andra besök på Ungdomsmottagningen denna vecka. Igår träffade jag en kurator, idag en barnmorska. När jag varit där vid andra tillfällen har jag behövt berätta väldigt lite om mitt samliv. Igår och idag har jag berättat betydligt mer. Hur hanterar man frågan "Vad ger dig lust?" när man sitter öga mot öga med en barnmorska och ska besvara detta så politiskt korrekt som möjligt?

Söker för samlagssmärtor, de finns många anledningar till att en kvinna har det. Min är troligtvis upprepade svampinfektioner som nu gör att jag är nervös för att det ska göra ont igen/svampen ska komma tillbaka. Därför ska jag träffa en kurator och en barnmorska parallellt för att försöka reda ut det hela.

Min barnmorska ville veta lite mer bakgrund än den som jag berättat för min kurator. Så jag berättade så bra jag kunde. Hon ställde lite motfrågor, och bland annat den angående vad som ger mig lust. hur svarar jag på det? Jag mjölkade och svarade "min sambo" och fnittrade lite nervöst. Hur ska det här vara så svårt? Jag har aldrig varit speciellt generad över min sexuella natur? Jag är människa, det ligger i vår natur att känna sexuell lust. Nåväl, hon fyllde i och sa: "behöver han röra dig på ett visst sätt eller räcker det med blickar eller tankar?" Jag svarade snällt på dessa frågor också. Men nu i efterhand känner jag att jag kunde vart mer beskrivande.

Summan av kardemumman med dessa besök är i varje fall att barnmorskan sa: Du skulle väl aldrig sätta på dig ett par skor som ger dig skavsår när du har skavsår? Då ska du heller inte ha penetrerade samlag när det gör ont. Så, nu ska du prata med din sambo om hur länge, kanske börja med en månad och utvärdera sen. Allt ovanför midjan är okej att beröra. Ni ska öva på förspel, ha kel-/smeksex. På så sätt kommer du vara säker på att det inte kommer göra ont, och han vet att han inte kommer riskera att göra illa dig.

Ska tillbaka till barnmorskan efter påsk för en undersökning och mer samtal, för att se var det gör ont och om det är fysiskt. Kuratorn skulle ringa mig för att boka in en ny tid.

Mentalt kyskhetsbälte och terapi. Undrar om det funkar? Jag hoppas det!

Inga kommentarer: